Categorie | Gewicht | Leeftijd | Lengte |
Baby | 0 tot 13 kg | 0 tot 15 maanden | 40 tot 83 cm |
Baby + Peuter | 0 tot 18 kg | 0 tot 4,5 jaar | 40 tot 105 cm |
Peuter | 9 tot 18 kg | 9 maanden tot 4,5 jaar | 68 tot 105 cm |
Peuter + Kleuter | 9 tot 36 kg | 9 maanden tot 12 jaar | 67 tot 150 cm |
Kleuter | 15 tot 36 kg | 3 tot 12 jaar | 100 tot 150 cm |
De Europese richtlijnen UN-ECE R44/04 en de recentere UN-ECE R129 (i-Size richtlijn, goedgekeurd door de economische commissie van de verenigde naties) zijn beide thans geldende richtlijnen die voorschrijven waaraan de autostoelen dienen te voldoen en zijn daarom een minimum norm voor elke autostoel die respectievelijk onder een van deze labels op de markt wordt gebracht. Een autostoel die de oranje sticker met het opschrift "ECE R44/04" of "i-Size (R129)" niet heeft, kan daarom onwettig blijken en niet langer worden gebruikt (ECE R44/01 en ECE R44/02 bijvoorbeeld mogen niet langer worden gebruikt, ECE R44/03 mag nog worden gebruikt, maar niet langer worden verkocht).
In België verplicht de wetgever het gebruik van een autostoel tot de lengte van 135 cm. In de meeste van onze buurlanden is dit echter tot 150 cm, hou hiermee rekening bij reizen in het buitenland.
ECE R44/04 schrijft voor dat elke autostoel zoals hij wordt verkocht, getest is aan een voorwaartse aanrijdingstest, een achterwaartse aanrijdingstest en bij een rolbeweging van de wagen en deelt de autostoelen op in 4 gewichtscategorieën: groep 0, I, II en III. Deze wetgeving zal op termijn uitdoven, aangezien aan nieuwe autostoeltjes deze norm niet meer wordt toegekend.
i-Size (of UN R129) goedgekeurde autostoelen kunnen herkend worden aan goedgekeurde 'i-Size' label met i-Size indicatie. Verschillend met het ECE R44 label is de lengte classificatie. Deze lengte classificatie is specifiek van de betreffende autostoel. Voor de rest is het label qua uiterlijk gelijk aan het ECE R44 label.
i-Size (R129) is sinds juli 2013 van kracht en stelt
Dit resulteerde in een assortiment autostoelen die nog meer zijwaartse protectie hebben en die in groep I alleszins tijdelijk tegen de rijrichting kunnen geïnstalleerd worden.
Vermits nog niet alle auto’s zijn uitgerust met het Isofix systeem en daarom niet altijd "i-Size klaar" zijn en vermits niet alle fabrikanten de verplichte testen reeds hebben kunnen uitvoeren, is deze i-Size richtlijn nog niet verplicht, maar eerder een aanbeveling.
In België verplicht de wetgever het gebruik van een autostoel tot de lengte van 135 cm.
Al onze autostoelen voldoen aan de ECE R44/04 of i-Size richtlijn. Bovendien werden met alle autostoelen uit ons assortiment bij de fabrikant zelf nog zwaardere testen uitgevoerd dan wordt voorgeschreven door de wet (bijvoorbeeld voorwaartse aanrijdingstesten aan hogere dan voorgeschreven snelheden, zijwaartse aanrijdingstesten, meervoudige rolbewegingen, ...).
Groep 0 zijn de veiligheidsdraagmanden die zijn geschikt voor baby’s tot 10kg of ongeveer 1 jaar en en worden loodrecht op de rijrichting gemonteerd. Daarom worden ze minder aangeraden dan de autostoel groep 0+, vermits deze laatste net tegen de rijrichting in worden gemonteerd (zie onder). Ze kunnen wel een oplossing bieden voor heel lange ritten in de wagen, omdat het kindje met de rug werkelijk plat ligt in de veiligheidsdraagmand en daarmee de druk op de onderrug wordt verkleind.
Groep 0+ omvat de zitjes die tegen de rijrichting worden geplaatst. In de volksmond spreekt men van “de Maxi-Cosi”, al is Maxi-Cosi slechts één van de verschillende merken van autostoelen. In deze zitjes kunnen kindjes vanaf de geboorte tot maximaal 13kg worden vervoerd. Vermits het kindje tegen de rijrichting in wordt getransporteerd wordt bij een frontale botsing de nek van het kindje ontlast (de baby wordt in de schaal gedrukt en de druk wordt over de gehele ruggengraat verspreid). Dit is van belang indien je weet dat een baby een disproportioneel groot hoofd heeft ten opzichte van de rest van het lichaam en dat de nekspieren nog onvoldoende ontwikkeld zijn om dit voldoende te ondersteunen. Ook bij een zijwaartse aanrijding wordt de baby maximaal beschermd door de schaalvorm van het zitje en de bijkomende steun rond het hoofd.
De recente i-Size richtlijn houdt hiermee maximaal rekening en verplicht de verschillende fabrikanten dan ook om naast voorwaartse en achterwaartse
tevens zijwaartse aanrijdingstesten uit te voeren. Omdat niet alle kinderen even snel even zwaar worden en om de keuze eenvoudiger te maken heeft men
daarom beslist om voortaan rekening te houden met de lengte of “size” van het kind naar analogie met de kledingindustrie, vandaar de naam i-Size. Omdat
de nek onvoldoende ontwikkeld is tot de leeftijd van 15 maanden verplicht deze richtlijn om het kind tegen de rijrichting te vervoeren tot 15 maand.
Indien het hoofd van het kindje boven de achterkant van de groep 0+ babyschelp uitkomt, dient overgeschakeld te worden op een grotere autostoel uit de
volgende groep (de zogenaamde Groep I autostoelen). De lengte van de beentjes speelt hierbij hoegenaamd geen rol.
Sommige fabrikanten hebben reeds ingespeeld op de i-Size wetgeving door een autostoel op de markt te brengen die deze nieuwe regelgeving perfect opvangt. In deze grotere autostoel kan het kindje langer blijven zitten en tot 15 maand tegen de rijrichting worden vervoerd. Daarna kan de autostoel worden gedraaid en kan het kind met de rijrichting mee worden vervoerd. Omdat deze autostoelen verschillende groepen overlapt spreekt men hier van de groep 0+I autostoelen.
Bekijk onze autostoelen van groep 0+IEens de baby te groot wordt (hoofdje komt boven de achterkant van de groep 0+ autostoel) dient te worden overgestapt naar de volgende groep. Wij raden aan om kindjes ten vroegste vanaf 10 kg met de rijrichting mee te vervoeren, net omwille van de boven reeds gestelde zwakke nekproblematiek. Na de uitdoving van de richtlijn ECE R44/04 zal het verplicht zijn om het kind tot 15 maand tegen de rijrichting te vervoeren. Hoewel het vandaag dus nog niet wordt verplicht (omdat niet alle auto’s hiervoor zijn geschikt of aangepast en de fabrikanten dus niet alle testen kunnen uitvoeren) wordt het wel aangeraden de kinderen zo lang mogelijk tegen de rijrichting in te vervoeren.
Deze categorie autostoelen bevat met andere woorden enerzijds zogenaamde "i-Size" groep I autostoelen met Isofix bevestiging die tot 15 maand tegen de rijrichting kunnen en daarna het kind met de rijrichting kunnen vervoeren (hiertoe behoren dus ook sommige Groep 0+I autostoelen) en de "R44/04" autostoelen die in bijna elk type wagen kunnen worden gebruikt hetzij met gordel, hetzij met Isofix bevestiging en waarin het kindje onmiddellijk met de rijrichting mee wordt vervoerd.
Ook hier geldt dat eens het kindje met het hoofd boven de maximale hoogte van de hoofdsteun komt of meer weegt dan 18 kg, er dient te worden overgestapt naar de zogenaamde Groep II/III autostoelen: de verhogingskussens.
Bekijk onze autostoelen van groep ISommige fabrikanten ontwikkelen autostoelen die progressief meegroeien met het kindje. Naast de reeds vernoemde groep 0+I autostoelen die geschikt zijn van 0 tot 18 kg of meer bestaan er ook de groep I/II/III autostoelen die progressief gebruikt kunnen worden tussen 9 en 36 kg. In eerste instantie (groep I gebruik) wordt het kindje vastgemaakt met de 5 punts gordel van de autostoel, daarna (groep II/III gebruik) worden deze verwijderd en wordt het kind vastgemaakt met de autogordel.
Bekijk onze autostoelen van groep I/II/IIITot deze groep behoren de verhogingskussens die al dan niet met ruggensteun kunnen worden gebruikt. Gezien een ruggensteun superieure zijwaartse bescherming biedt (schouders en hoofd) en de gordel mooi laat aansluiten raden wij vooral deze verhogingskussens aan. In tegenstelling tot de autostoelen uit de groepen 0 en I waarin het kindje wordt vastgemaakt met een 5 punts harnas of bumper van de autostoel zelf, wordt in het verhogingskussen het kind vastgemaakt met de autogordel. Vermits de verhogingskussens meegroeien met de kinderen gaan deze mee tot voorbij het punt dat het wettelijk nodig is om een autostoel te gebruiken (in België 135 cm).
Ondertussen zijn ook in deze categorie verhogingskussens beschikbaar die kunnen vastgemaakt worden in het Isofix systeem van de wagen. Deze hebben als
voornaamste voordeel dat de stoel steeds vast staat, ook als het kind niet meerijdt in de wagen.
Bij de verhogingskussens zonder dit systeem dient de stoel best te worden vastgemaakt met de autogordel, dus ook indien het kind niet meerijdt.
Het zijn alleen deze verhogingskussens, met extra zijwaartse en hoofdprotectie en die gebruik maken van het Isofix systeem die in aanmerking kunnen komen om ook de nieuwe i-Size testen te doorstaan.
Bekijk onze autostoelen van groep II en IIIEen goede installatie van de autostoel is van levensbelang!
Uit onderzoek van Task Force Kinderveiligheid blijkt immers dat 73% van de autobezitters de jonge kinderen (0-4 jaar) niet veilig vervoert in de auto, hetzij door het niet strak trekken van de gordel, hetzij door een gedraaide gordel te installeren, hetzij door het zitje in de verkeerde rijrichting te plaatsen. Ook worden vaak verouderde of niet goed passende of zelfs geen stoeltjes gebruikt, hetgeen aanleiding kan geven tot boetes (recent nog verhoogd door de wetgever) of een weigering tot financiële tussenkomst door de verzekeraar tot zelfs gerechtelijke vervolging.
Het moge duidelijk zijn dat dit alles ernstige gevolgen kan hebben voor de veiligheid van het kind.
Er zijn twee verschillende manieren om een autozitje stabiel in de auto te plaatsen:
De klassieke manier om een autostoel te installeren is met behulp van de autogordel. Die moet steeds zo strak mogelijk aangespannen worden en mag nooit gedraaid zitten. Vaak hebben de autostoeltjes met autogordel nog een bijkomende manier om de gordel strakker te spannen. Voor een correcte installatie in de auto is het daarom aangewezen om de handleiding van de fabrikant zorgvuldig te lezen en te volgen.
Isofix is een systeem waarmee de autostoel kan worden vastgehecht in de wagen en dit door middel van twee haken. Deze haken aan de autostoel dienen te worden vastgeklikt in de hiervoor voorziene bevestigingspunten in de auto (2 metalen haken die zich tussen de rug en de zit van de zetel in de wagen bevinden en die op zich zijn verbonden met het chassis van de wagen). Er dient te worden nagekeken of de auto is uitgerust met het Isofix systeem vermits dit nog steeds niet bij alle auto’s het geval is.
Er bestaan verschillende manieren om een autostoel met Isofix te verankeren in de wagen: hetzij via de twee aanhechtingspunten (voorzien van een gele kleur voor groep 0+ en groep I autostoelen) die aan de autstoel zelf zijn vastgemaakt, hetzij door gebruik te maken van een afzonderlijke Isofix basis die eerst wordt vastgemaakt in de wagen en waarop de autostoel dan kan worden vastgeklikt.
Een veilige bevestiging met Isofix vereist ook een zogenaamde derde verankeringspunt, naast de twee haken waarin de autostoel wordt vastgeklikt en dit om voorwaartse en zijwaartse rotatie te beperken.
Dit kan gebeuren door middel van een top tether aansluiting, waarbij de autostoel met behulp van een extra riem wordt vergrendeld met de wagen (meestal achterin de koffer en aangeduid met een scheepsanker symbooltje).
Soms kan het ook zijn (zoals bij de afzonderlijke Isofix basissen waarop autostoelen kunnen worden gemonteerd) dat de autostoel(basis) is uitgerust met een uitschuifbare afsteunpoot die op de bodemplaat van de auto kan worden vastgezet. Deze versie mag niet worden gebruikt bij auto’s met een opbergruimte onder de voeten van de passagiers.
Het is ten zeerste aangeraden precies na te gaan welke oplossing voor je wagen het beste geschikt is.
Het internationale Isofix systeem wordt beschouwd als de veiligste (vast aan chassis wagen), eenvoudigste (vastklikken) en snelste (tegenover gebruik van de autogordel) manier om een kinderautostoeltje op de juiste manier in de auto te installeren mede door visuele (rode versus groene kleur) en/of auditieve (geluidsignaal) feedback aan de installateur.
Onze handige keuzehulp begeleidt je in je keuzeproces doorheen het assortiment van autostoeltjes en kiest voor jou de meest geschikte autostoelen gebaseerd op je antwoorden!
In enkele muisklikken helpen we jou om het veiligste en meest comfortabele autostoeltje voor jouw kleine spruit te vinden.